Integraal besturingsmodel.
Dit project betrof een IT organisatie voor een Nederlands netwerkbedrijf bestaande uit ca 650FTE demand en supply medewerkers. Het IT bedrijf was functioneel gestructureerd, functioneel beheer, applicatie beheer, technische beheer en Procesmanagement. De afdelingen maakten gebruik van verschillende Procesmodellen BISL, ASL en ITILv2 en er lag een sterke focus op de interne sturing tussen de afdelingen.
Taak
De opdracht was om de interne kosten te verlagen en de prestaties van de IT organisatie te verhogen.
Actie
Om dit te bereiken hebben we een integraal besturingsmodel op basis van ITILv3 geïmplementeerd en zijn service verantwoordelijke aangesteld met een end2end verantwoordelijkheid voor de dienstverlening aan specifieke interne bedrijfsonderdelen.
Resultaat
Het resultaat hiervan is dat de relatie met de business is verbeterd, de storingscijfers zijn omlaag gegaan en de kosten zijn gedaald. Van de 25FTE op intern procesmanagement zijn er 13FTE vrijgemaakt om meer toegevoegde waarde te creëren in informatie management. De klanttevredenheid is obv benchmark cijfers gestegen van “worst in class” naar de groep “best in class” en de directe proceskosten zijn structureel verlaagd met 1.3 mio/jaar.
Reflectie
Door het centraal stellen van de dienstverlening aan de interne klant en vanuit die verantwoordelijkheid de sturing en het bijpassende procesmodel in te richten is het mogelijk gebleken om synergie verliezen bij specifieke technische teams op te vangen en de IT organisatie vanuit een rol als Service Verlener te brengen naar het niveau van volwaardig Business Partner.
Thanks for the detailed information